Banji brengt na vier jaar nieuwe single uit
De band zingt over de druk die ze ervaren bij het volwassen worden
Voor het eerst in bijna vier jaar maakt de Utrechtse indiepop-/indierockband Banji weer muziek. Vrijdag brachten ze de single 'IN MOTION' uit. Na een aantal jaar zoeken, stilstaan en opnieuw beginnen laat Banji weer van zich horen. Met een supportshow voor Hiqpy in Paradiso en een nieuwe single opent de Utrechtse band een fris nieuw hoofdstuk.
De band begon al rond 2018 aan materiaal voor hun in 2022 verschenen debuutalbum Freshcakes en gebruikte de pandemiejaren om hun geluid uit te werken, veel zelf te produceren en eindeloos te experimenteren. Volgens de band duurde het lang voordat ze een manier hadden gevonden waarop het creatieve proces soepel liep. Precies op het moment dat hun doorbraak begon met de single 'Listen' (2020), brak de coronapandemie uit. Hun momentum viel daardoor grotendeels weg.
Voortdurend vooruit moeten
Na Freshcakes bleef het rustig. Volgens berichten rond de release van de nieuwe single 'IN MOTION' was dat geen periode van nietsdoen, maar juist een tijd waarin de bandleden bezig waren met het ‘volwassen leven’: werk zoeken, huizen vinden, geld verdienen en uitzoeken wat ze eigenlijk wilden. De thematiek van 'IN MOTION' gaat daarover: de druk om voortdurend vooruit te moeten en de ontdekking dat je ook op je eigen tempo kunt bewegen.
Gilles van Wees, gitarist van Banji, heeft de afgelopen drie jaar alsnog veel muziek gemaakt. Als dj was hij al vaak te vinden op de vaste clubavond Diep in de Groef van EKKO. Daar kreeg hij een voorliefde voor UK-geïnspireerde elektronische muziek van artiesten als Duskus, Glimli en Vegyn. Vanuit die interesse begon hij zelf clubmuziek te produceren onder de naam Shiraga. In 2024 bracht hij zijn eerste single uit, 'Face Is On Fire'. Het is een nummer dat omschrijft hoe het is om vast te zitten in een moeizame relatie. “Je hebt dan het gevoel alsof je hoofd in de fik staat.”
Wilde Weide
Nu, in 2026, is Banji terug met een nieuwe single. “Dit nummer gaat over het gevoel dat je constant ergens moet komen in het leven, vastzitten in een wereld die je blijft vertellen dat je vooruit moet: vind een huis, vind een baan, maak geld en zet je leven op orde. Dit is waar ik de afgelopen jaren mee bezig was”, schrijft leadzanger Morris Brandt op de Instagram van Banji. Die zoektocht klinkt ook door in het refrein: “If I’m ever gonna try, it better work this time.” De band bezingt hoe de tijd voorbijgaat terwijl ze hun jonge jaren achter zich laten: “I can sense my life just passing by.”
Op zaterdag 4 juli staat Banji op festival Wilde Weide, waar het publiek de nieuwe single live kan horen.