Return of the Spek!

Katwijkse rapper ready om Popronde 2026 plat te spelen

  • Kian Danaie

Het is 2019: Wuhan klinkt voor Europeanen nog als een onbekende Pokémon en bij 1,5 meter denkt iedereen aan de lengte van de zojuist gestopte Wesley Sneijder. En o ja, de dan opkomende Mick Spek verkoopt binnen een dag de Nobel uit. Hoewel covid er bij de Katwijkse rapper flink heeft ingehakt - daarover straks meer - is hij sterker terug dan ooit. Met een gloednieuw album en een plek in Popronde is hij klaar om heel Nederland te laten zien wat hij in huis heeft.

Nog voordat we in paviljoen Zand (in hometown Katwijk) tijd hebben gehad om een plekje uit te zoeken, heeft Spek al flink wat handjes geklapt met maten die daar rondlopen. ‘Ik ben hier een kind aan huis’. Het lijkt een parafrasering van de titel van zijn nieuwste album ‘Jongens van het Dorp’, die hij als presentje voor de redactie op cd heeft meegenomen.

Multitalent heeft alles in eigen handen

Naast rapper is Mick Spek ook producer en schrijver. En niet zomaar een. Antoon, Hef en Bankzitters zijn slechts enkele namen voor wie hij tracks heeft (mede)geproduceerd. Dat hij niet alleen afhankelijk is van zijn werk als rapper, ervaart hij als een groot voordeel. ’’Dat geeft rust. Ik hoef niet per se van mijn eigen streams of optredens te leven. Daardoor kan ik volledig onafhankelijk maken wat ik zelf vet vind.”

Op de titeltrack van zijn album rapt hij laconiek: ‘Ik loop met mijn daggoe [hond, red.] op de boulevard.’ Voor Spek staat die zin symbool voor vrijheid. ’’Ik bepaal zelf hoe mijn dagen eruit zien. Op dinsdagochtend met je hond over de boulevard lopen, terwijl de rest aan het werk is; dat is voor mij de ultieme flex.”

De wedergeboorte van Mick Spek

Terug naar 2019, toen Spek hard aan de weg timmerde en de Nobel in no-time uitverkocht. ’’Alles zat in een lekkere flow. Zalen werden steeds groter en ik voelde dat er echt iets aan het groeien was. Maar met corona viel alles in één klap stil. Toen de wereld weer openging, zat ik in een rare spot: nog geen gevestigde naam die op zijn status kon leunen, maar ook niet meer die new kid in town.”

Maar met de wind inmiddels weer in de rug, besluit hij zich dit jaar in te schrijven voor Popronde. ‘’Ik heb gewoon fucking veel zin om heel Nederland plat te spelen. Mijn broer Alex doet mee op de gitaar en ik heb ook mijn vaste DJ, Stan Frijns, mee. Het gaat wel echt een dikke show worden. Wat ik vaak hoor is dat ook mensen die van tevoren zeggen weinig met rap te hebben, het toch helemaal naar hun zin hebben.’’

Rotjoch nog niet op het beeldscherm

Wat Mick betreft stopt het daar niet. Hij heeft namelijk nog een groot doel: een sessie bij hiphopplatform 101Barz. Sterker nog, er is een hele campagne omheen gebouwd. Petten, shirts en stickers zijn beletterd met: ‘Breng Mick Spek naar 101Barz’. Helaas hebben ze vooralsnog niet gehapt.

‘’Kijk, ik ben er ready voor. Er staat een hele sessie klaar, vol met punchlines die ik inmiddels kan dromen. Maar ik weet ook niet precies hoe dat gaat en hoe ze uiteindelijk kiezen wie meedoet.’’ 

Popronde komt naar je toe!

Of die felbegeerde 101Barz-sessie er komt, zal de tijd leren. Eén ding staat wel vast: Mick Spek is klaar voor Popronde. Jij ook?

Pak alvast de agenda erbij, want Popronde trapt op zaterdag 12 september af in Nijmegen en strijkt op donderdag 13 november neer in Leiden.