Inhaler bewijst in Heerlen dat groter niet altijd beter is

Ierse stadionrockers voelen zich als een vis in het water in Limburgzaal

-
  • Bryan Regtop

Nog geen 48 uur geleden liep jullie recensent de poorten van Pinkpop uit, terug de normale wereld in. En vandaag staat ’ie alweer paraat, deze keer in hartje Heerlen. Want in het lokale theater speelt vanavond een band die overmorgen in Anfield staat. Hoe dan?!

Die band is Inhaler, en die tourt momenteel mee met Foo Fighters door Europa – vandaar ook die stadionshow in Liverpool later deze week. Tussen de festivalshow van de Foo’s op Pinkpop en het volgende stadionoptreden door hadden ze een paar dagen vrij en die werden meteen ingevuld met een mini-tourtje door de Benelux. Een unieke kans voor fans van over de hele wereld om hun idolen nog eens ouderwets van dichtbij te zien: er zitten al de hele dag (en de nacht ervoor) tientallen fans uit onder meer Los Angeles, Frankrijk en Duitsland te wachten.

Vorig jaar bleek het vullen van zowel de Pinkpop Mainstage als de Ziggodome nog net wat te hoog gegrepen voor de band, dus de verwachtingen voor deze, veel kleinere, intieme set lagen hoog. Die fans zullen het vast niet allemaal bij het verkeerde eind hebben, toch?

Accepteer de 'social' cookies voor deze 'youtube'-embed.

cookie-instellingen aanpassen

Nou ja, na het horen van setopener ‘Totally’ twijfelden we daar nog een beetje aan, maar vanaf ‘Concrete’ – een albumtrack die tegen de sound van Sam Fender aanleunt – merken we dat er toch iets speciaals hangt in het Heerlense theater. Dat komt op de eerste plaats door de fans, die zich door de hele zaal hebben verspreid en de show een glans geven alsof het een Ierse homecoming-gig is. ‘I FUCKING HATE THAT BITCH!!!’ wordt in ‘My King Will Be Kind’ zo hard meegezongen dat ze het op de terrassen iets verderop vast ook gehoord hebben. En publieksfavoriet ‘Ice Cream Sundae’ wordt onthaald als een terugkerend familielid in Hello Goodbye. Muzikaal maakt de band ook veel meer indruk dan tijdens die show op Pinkpop, toen ze ietwat plichtmatig hun ding stonden te doen. Zo krijgt ‘If You’re Gonna Break My Heart’ een likje americana mee, terwijl in het intro van ‘X-Ray’ een snippet van Arctic Monkeys’ ‘Don’t Sit Down Cause I’ve Moved Your Chair’ wordt geweven.

Frontman Elijah Hewson lijkt ook helemaal op zijn plek hier in Heerlen, in een zaal waar hij het zweet van de fans kan ruiken. Je ziet dat deze schuchtere frontman helemaal geen zin heeft in die colossale arena’s. Fuck Anfield, we willen Heerlen, zie je hem bijna denken. Laten we voortaan gewoon afspreken dat de Ieren in dit soort zalen spelen, goed? Want laten we eerlijk zijn: Inhaler is lang niet de spannendste Ierse band van het moment – integendeel, in hun minste nummers klinken ze als een opgevoerde variant van Son Mieux. Maar als ze zo’n show hadden weggegeven tijdens London Calling, hadden we ze rechtstreeks naar sterrenstatus geschreven.

Accepteer de 'social' cookies voor deze 'youtube'-embed.

cookie-instellingen aanpassen

Die sterrenstatus werd de band (al dan niet gewild) nogal snel in de schoot geworpen hier in Nederland, met die eerder benoemde halfvolle Ziggo tot gevolg. Maar laten we even alle randzaken loslaten en inzoomen op een song als ‘Just To Keep You Satisfied’: een slonzige indierocksong die vanavond een van de hoogtepunten vormt van de korte set (70 minuten). De band kijkt tijdens de bridge de balkons omhoog en ziet overal flarden fans de tijd van hun leven hebben, op een armlengte afstand. Inhaler is hier, in Heerlen, helemaal op zijn plek.

Of de band niet gemaakt is voor grote podia? Tuurlijk wel, ooit. Maar voor nu mag het van ons gewoon zalen als deze blijven – waar de jongens zelf duidelijk plezier hebben, waar het zweet van het podium naar het balkon spettert, en waar niemand zich druk maakt om een setlist die ook in Anfield moet werken. Diep dat geluid nog maar even verder uit, en kom over drie jaar terug op Pinkpop. Dan spelen jullie ook fucking Yungblud gewoon naar huis.