Bawler vanuit Utrecht recht naar Londen: “We varen richting the rock ‘n’ roll promised land”
Eerste single en vier Londense shows in één week: de Utrechtse rockband Bawler verspilt geen tijd
De Utrechtse band Bawler is nog geen jaar oud en heeft nu al een releaseshow plus mini-tour in Londen achter de rug. Vlak voor de laatste show dm'den we met een hyped up Dennis Roelsma (gitarist) over de geboorte van de band, de release van hun eerste single 'Wash Me Down' en waarom stilstaan geen optie is.
Hoe is die eerste single tot stand gekomen?
Bawler is begonnen vanuit mijn ambitie om een band te starten die niet te stoppen is. The sky is the limit. In mei vorig jaar werd ik onverwacht uit mijn band gezet waar ik al mijn liefde en ziel in stopte. Maar de rockgoden wilden dat ik die dag toevallig Jannes (van Laere, zanger/gitarist van Bawler, red.) ontmoette. Ik heb honderden nummers geschreven en duizenden gitaarriffs opgenomen, maar toen ik voor het eerst met Jannes speelde, wist ik het zeker. Ik doe niets liever dan naast deze gast gitaar spelen.
Bawler als naam is een mindset, een way of living, ergens tussen bawling en ballin’, de wilde slinger van het leven, geloven dat het wel kan, tegenslagen zien als deel van de rit, ergens 200% voor gaan. Ik begon aan een onmogelijke zoektocht om de meest die-hard rockers te vinden die Utrecht te bieden had. Niet zonder slag of stoot. Zo heb ik letterlijk een jaar lang achter onze drummer Daan Huls aangezeten. Uiteindelijk is het gelukt en nu zitten we hier in Londen!
'Wash Me Down' is een echte powerrock tune. Deze James Bond-achtige song is er weer eentje over de liefde. De basis stond snel, het was ons eerste nummer als Bawler. Tijdens de eerste repetitie wisten we eigenlijk al dat we een winner hadden. Maar daarna werd het alleen maar gekker. En het moest steeds groter. Dan moest er weer een speciale drumkit opgehaald worden, ga zo maar door. En natuurlijk een echte blazerssectie met Thomas Lammen en Ole Keller, boven op de Hammond van onze geweldige Julia Driessen! Ik ervan overtuigd dat er een heel orkest op had gezeten, als we meer tijd hadden gehad. Co-writer en gitarist op deze track is niemand minder dan Timm Meeuwissen (ex. The Mocks). Zijn filmische gitaarspel is gewoon one of a kind. En natuurlijk alleskunner en tweelingbroer Frank Roelsma: bassist en producer-extraordinaire. Opgenomen in Mailmen met producer Amèl Joore.
Accepteer de 'social' cookies voor deze 'youtube'-embed.
Een releaseshow in Londen voor je allereerste single – hoe is dat tot stand gekomen?
Het plan was altijd al om zo snel mogelijk naar het buitenland te gaan als band. ‘Hoe sneller, hoe beter’ dacht ik. En dat het dan binnen zes maanden na de start van de band al lukt, is echt absurd. Ik had gewoon het gevoel dat als we een releaseshow gingen doen, dat we daar in Londen op dit moment meer uit konden halen. Put your money where your mouth is. We zeggen dat we dit gaan laten lukken, dus dan kunnen we het beter ook gewoon doen. Speciaal voor de thuisblijvers hebben we alles opgenomen. Mijn moeder is daar echt heel blij mee.
En dan ook nog een mini-tour in London. Hoe was dat?
Ja, vanavond de laatste show. We horen de hele week al dat dit een te gekke venue is. Als het goed is staat het weer bomvol. We hebben in totaal vier shows in één week. Last minute werden we toegevoegd aan een line-up door een bassist die met twee Sex Pistols in een band heeft gespeeld, crazy.
De zalen zijn leuk en het publiek is echt geweldig en super hip. Ze gaan helemaal all out gewoon. We worden helemaal overladen met complimenten. Ik ga straks nog naast mijn schoenen lopen, en die zijn maat 46! Links en rechts worden we gevraagd om terug te komen en worden er contacten van festivals doorgestuurd door promotors.
Frontman Jannes heeft naast Bawler ook nog The Getdowns, De Balzakkers en soloprojecten. Hoe combineren jullie dat allemaal?
Jannes is het voorbeeld van een echte Bawler, zegt hij.
Waar staat Bawler over een jaar?
Onze volgende single 'Just Pretend' komt later dit jaar uit. Ook hebben we gisteren in Londen zeven songs opgenomen. Die gaan uitkomen en daarna rijden we alleen nog maar in limousines rond. Op naar vele slapeloze jaren! Vet veel shows dit jaar. Dan een dikke releaseshow aan het einde van het jaar. Shows in Parijs, Barcelona, Berlijn. En nog meer Londen, Londen, Londen! De ambitie ligt hoog en de workdrive nog hoger. We varen op een grote boot met een groen zeil en de letter B erop recht richting the rock ‘n’ roll promised land, dus ben of ken jij Dennis van Leeuwen: neem contact met ons op.